Mittwoch, 27. August 2008

Atletis furlans

Ancjemò sport. Triest si ribele a Chiara Cainero testimonial de regjon, e al vûl ancje doi triestins "par ecuilibri". Chiara, puarte la bandiere cu la acuile, come che tu volevis fâ a Pechin, mostre che cheste e je chê di dut il Friûl, rapresente Udin e Tumieç, Sacîl e Pordenon, Gardiscje e Gurize, Monfalcon e Grau. E ducj nô. E lasse che i triestins a fasin fieste par cont lôr, cu la lôr regjon inventade VJ...

Samstag, 16. August 2008

La bandiere dal Udin

Za fa cualchi dì e je stade une grande polemiche (che mi somee no sedi ancjemò finide) pa decision dal Udin di doprâ su lis sôs maiutis la bandiere da regjon FVJ (e sì, o feveli ancjemò di balon...). Ancje jo o varès vût miôr che l'Udin al ves sielzût la bandiere storiche (de Patrie) dal Friûl, parcè chê e je e je la bandiere dal Friûl, e no chê inventade de regjon. Purpûr no mi sint di condanâ dal dut la societât, par un motîf secont mê une vore impuartant. O crôt che di bande di plui di cualchi furlan no furlanofon (o pensi par esempli a la int di Pordenon o ai bisiacs), la bandiere storiche no sedi viodude come bandiere dal Friûl e duncje di ducj i Furlans , venastai di dutis lis comunitâts linguistichis dal Friûl (o feveli di Friûl storic, no di FVJ), che a sedin furlanofonis, bisiachis, di venit orientâl, roseanis o ce che al è. Duncje che e sedi une pôre (no crôt juste) che e sedi la bandiere dai "furlanofons" e vonde, e duncje salacor chescj tifôs dal Udin sul prin a varessin podût no capî la sielte da societât. Se l'Udin le ves puartade su lis sôs maiutis, al varès podût demostrâ che chê storiche, come ai timps de Patrie, cuant che e je nassude, e je la bandiere di dut il Friûl e di ducj i Furlans, come che l'Udin stes al è la scuadre di dut il Friûl. Purpûr o crôt che la societât (che e cjale al vuê, e no à progjets "politics" a lunc tiermin) e vedi vude pôre che sielzi chê altre bandiere al varès podût sedi mâl interpretât. Al è un pecjât, di sigûr, ma inte logjiche societarie "di cure" dai tifôs si pues salacor ancje capî... al reste però alore compit di nô ducj furlaniscj fâ capî ancjemò di plui che cheste e je la bandiere di ducj i Furlans, di un Friûl plurilengâl e libar.

Donnerstag, 7. August 2008

Lis lenghis che a muerin in Gjermanie

Il consei di Europe al à invidât la Gjermanie a pupilâ miôr lis sôs lenghis minoritaris, soredut il sorabic e il frison (intes lôr varietâts) e il romanì, che a muerin plancut plancut, dant lôr plui spazi soredut in television e in radio, sicu a scuele e tai uficis publics. Su dlf e je la interviste al diretôr dal Deutscher Sprachatlas de universitât Marburg, nol crôt che chestis misuris a puartaran tancj mioraments, parcè che la pression dal todesc e je masse fuarte... ma salacor a son un prin pas inte juste direzion!

Samstag, 2. August 2008

Il Barcelone e Air Berlin

O sin ancjemò in Istât, ma o feveli cuasite dome di balon... e une altre volte a jentrin Air Berlin e la Catalugne. Come che si pues lei sul Corriere della Sera, la scuadre blau-grana no svuelarà cu la compagnie aeree todescje, ancje se e veve za comprât i bliets e e pierdarà i bêçs, parcè che sui avions di LTU/Air Berlin il personâl nol fevele catalan... un altri colp cuintri la compagnie todescje, che za e veve vût ce dî cuntun parlamentâr di Palme. La Catalugne e mostre simpri plui la consapevolece e la braure di jessi nazion. Un sintiment jentrât intal popul e sintût e mostrât in maniere fuarte ancje dai rapresentants de regjon, che a sedin politics o zuiadôrs di balon. Un grant esempli!