Dienstag, 29. April 2008

Il forest che al fevele furlan

Îr Furio Honsell al à vinçût lis elezions dal comun di Udin. Di tant a Udin, Honsell nol è furlan, ma al à fat tant, di retôr de universitât, pal furlan, e sul furlan al à pontât ancje la sô campagne eletorâl. Al ven daûr di un sindic di sience, e al è un om di sience. Al ven daûr di un sindic furlan, che tant pal furlan al à fat. O speri che ancje di sindic di Udin al lavori pal furlan - e pa lis altris lenghis di Udin. Par che la citât e sedi pardabon capitâl dal Friûl, come che i plâs fâsi clamâ...

Mittwoch, 16. April 2008

Ce cambiaraial?

I risultâts da lis elezions a son cumò cognossûts, e tancj a somein i cambiaments. In Italie un gnûf guviêr, in regjon un gnûf guviêr, in provincie simpri une coalizion di centri-drete, ma cence lis fuarcis dal autonomisim furlan. Mi domandi ce e cemût che al cambiarà pal furlan e pai furlans in emigrazion. Il guviêr stât al à barufât no pôc cu la regjon pa leç sul furlan, ancje se a jerin dal stes schierament. E la regjon e à tignût dûr. Cumò regjon e guviêr a son une altre volte dal stes schierament, ancje se di un altri... larano d'acuardi? e se sì, a pro o cuintri dal furlan? o speri la prima. Il vieli guviêr regjonâl al à fat tant, sedi pal furlan, che pai furlans tal mont. No par nuie al è un serivizi unic (ancje se dividût in plui sezions), che si ocupe di chestis dôs tematichis. O speri che ancje il gnûf guviêr regjonâl i e ur dedi atenzion. La provincie a à fat un grum pa lenghe furlane, pa emigrazion salacor un pôc di mancul (o almancul, si è viodût di mancul). O speri che a continuin a fâ tant e ben pal furlan, e che magari nus cjalin ancje nô che o sin fûr dal Friûl. I Furlans a àn decidût il cambiament, o speri che però a crodin ancjemò tal furlan e te impuartace de sô tutele. E o speri che i gnûfs guviêrs (soredut regjonâl e provinciâl, di chel di Rome mi spieti pôc in chest sens) lu capissin.

Montag, 14. April 2008

Furlans dal Canadà


Furlans di dut il mont, di îr e di vuê... e je une grande dibisugne di sintîju, di viodiju, di capîju... il progjet "Farcadice" di Carlo della Vedova e Luche Peresson al è di tancj agns atôr a cirîju e a dâur vôs... Lunis ai 28 di Avrîl, inte sale dal consei dal comun di Feagne, a presentaran la cuarte pontade Farcadice - diari di viaç: Toronto - Canadà, di sigûr une vore interessant, come chei di prin. Lait!

Montag, 7. April 2008

Identitât e "profession nazionâl"

Di cualchi dì al è online LEO todesc-talian, il progjet di vocabolari online li che o lavori di pôc plui di un an. Un vocabolari di talian. Mi son tornadis tal cjâf cuestions e problems che o vevi ancje tratât te mê tesi di dotorât, e che a son une vore interessants - o crôt - inte ricercje e intal discors identitari par migrants di lenghe minoritarie. Jo o soi furlan, mi sint furlan, o "vîf" furlan, ma o mangji di talian (parcè che o soi ancjetalian): o vîf de mê talianetât, che o ai fat profession di jê. Se no fos stât talian, no varès vût il lavôr di LEO - e tai agns passâts no varès vût plui di cualchi lavôr in universitât (bon, e je vere, il dotorât e i cors di furlan e di linguistiche furlane a son vignûts parcè che o soi furlan, ma il rest...). Di sigûr no dinei la mê talianetât, che in fin dai conts ben o mâl e je li, ma mi somee cuasite une aporie, chê di scombâti di furlan pal furlan, e di vivi di talian cul talian...

Mittwoch, 2. April 2008

931 de Patrie

O sin ai 3 di Avrîl, e la Patrie dal Friûl e finìs 931 agns (che Ellero al disi che la date no je sigure al conte pôc, la cossience dai Furlans e viôt intai 3 di Avrîl la nassite de indipendence de nestre tiere). Un Stât dal Friûl, ma plui che furlan (almancul se lu cjalìn dal Friûl di cumò) inte sô dimension teritoriâl e gjeografiche (si slargjave ancje in tieris cumò dal Cjadovri, de Istrie, de Carinzie, e v.i.) e plurilinguistic inte dimension linguistiche, come che mi plasarès al continuas a jessi il nestri Friûl di vuê, salacor intun macroregjon che e fasi saltâ i confins nazionâi di une Italie pensade tal Votcent. Un Friûl che mi plâs pensâ nassût par "man todescje" (ancje se o sai di fevelâ di une prospietive antistoriche), ma sorenazionâl. E di une Baviere in tiere todescje, intune Europe che o speri simpri plui sorenazionâl, o mandi i miei auguris al Friûl e a ducj i furlans, di dutis lis lenghis, intal Friûl e fûr di lui.